Monday, July 30, 2012

Ramadhan dan Hati IBU :')

Alhamdulillah. 10 hari sudah berlalu Ramadhan. semoga 10 hari ini memberi 1000 keberkatan dalam diri ini. bulan yang mulia ini kulalui dengan penuh ketenangan dan kegembiraan. berpuasa bersama keluarga tersayang membuatkan Ramadhan terasa sangat terisi. bersahur awal pagi. memenuhi masa siang bersama. berbuka tika azan maghrib berkumandang. terawih di malam hari. Subanallah ! indah sungguh rasa ini. Alhamdulillah yang tidak terhingga ku ucapkan pada Mu Allah. sungguh, kuharap Ramadhan yang panjang. 

Ramadhan kali ini ku berikrar pada diri untuk menghabiskan 30 juzuk Al-Quran. insyaAllah. Allah, berilah daku kekuatan untuk meningkatkan amalku di Ramadhan kali ini. Allahurobbi, terasa Ramadhan2 yang lepas ku biarkan berlalu tanpa amal yang mantap. Allah, jahilnya diri ini :'( akan ku tebus segala kekurangan dulu pada Ramadhan tahun ini. 

Tiada yang mustahil dengan izin Allah. Ramadhan, bulan penuh berkat. di dalamnya terdapat 1001 kelebihan dan keajaiban. berdoalah sepanjang bulan Ramadhan. sesungguhnya ia termasuk di antara waktu mustajab berdoa. dimana, Allah mengabulkan segala doa hambaNya. subahanallah, baik sungguh Allah. memberi kita satu bulan yang menjadi tempoh kita menambah amal yang serba kekurangan. bulan yang memberi kita peluang untuk bertaubat dan menebus segala dosa. bulan yang terdapatnya malam Lailatulqadar, malam yang dinanti oleh semua penduduk langit :')

ku mengharapkan 20 hari Ramadhan mendatang dapat mengisi segala kekosongan hati yang berbaki.

pagi 10 Ramadhan mama meluahkan rasa hatinya pada ku. Allahurobbi, sudut hati kecilku terasa sayu dan sedih terhadap apa yang mama rasakan dan pendam di hatinya. sungguh, hati seorang ibu itu lembut. sejahat mana perilaku anak, masih ada rasa simpati di hati ibu jika kesusahan yang menerpa anak. rasa itu sangat ikhlas dipamerkan. Allah~ T_T 

walau arang yang dicampak ke mama, mama tetap menadahnya dengan kain putih. sangat menjaga segala kata-katanya, bimbang Allah murka terhadap anaknya. kata-kata ibu itu satu doa. jangan buat dia tawar hati dengan kita, kelak tidak cium bau syurga. sesungguhnya syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

walau kata cemuh yang mama dapat, mama tetap memikirkan makan, pakai si anak. tak pernah sesaat pun mama lupa pada si anak. tiada rasa berat sebelah mama terhadap anak-anaknya. kasih yang sama. sayang yang sama. perhatian yang sama. tangan yang sama membelai sejak anak-anaknya masih lagi kecil. 

walau pandangan serong yang mama terima, baik buruk si anak tetap mama terima dengan redha. hanya doa yang mampu mama panjatkan. hanya pada Allah mama serah segala harapan. harapan agar si anak berubah. doa tak pernah lekang dari bibir mama khusus untuk si anak. doa agar si anak kembali kenal Allah yang Maha Besar. 

mama tak harap lebih. hanya sekadar si anak sedar tanggungjawabnya menunaikan perintah wajib terhadap Allah s.w.t, tak banyak sedikit, ringan beban keresahan hati mama. sesuatu yang mama harap sejak anaknya masih lagi kecil dan baru mengenal hidup. agar Allah sentiasa di hati.

namun, di manakah silap dan kurang didikan mama terhadap si anak ? mama mencari-cari apakah silapnya, dimanakah kurangnya hingga si anak membalasnya sebegitu. mama mengharapkan yang terbaik dari si anak. tapi, arang yang si anak beri. remuk, luluh, hancur hati mama menerimanya. namun, tetap teguh di genggaman. 

duhai si anak, sedarlah, hati mama sedang menangis keranamu. bangunlah dari lenamu mengejar dunia yang penuh kepura-puraan. berubahlah. bahagiakanlah hati mama. buatlah dia tersenyum keranamu. entah sampai bila je kita mampu menatap senyuman manis mama. entah sampai bila je kita diberi peluang menatap wajah kasih mama. entah sampai bila je Allah beri pinjam mama pada kita. Allah Allah Allah. 

gunakanlah masa yang sekejap ini untuk membuat hati mama senang. baki masa yang kita ada untuk mama ni tak setanding dengan masa yang mama dah korbankan untuk kita anak-anaknya. terlalu banyak. takkan mampu kita balas walau sampai akhir nyawa. bersyukurlah, Allah beri pinjam mama yang cukup sempurna bagi kita. yang dah melabur seluruh hatinya mendidik kita menjadi pembuka pintu syurga untuknya. itulah harapan mama sebenarnya. mendapat anak-anak soleh dan solehah yang manjadi penarik mama ke syurga Allah. yang mendoakan kesejahteraan mama di sana kelak. 

Allahurobbi.




ya Allah, Engkaulah yang maha melihatnya (mengetahui keadaan ibuku).
jika Kau melihat ibuku dalam keadaan berdosa, maka ampunkanlah dosanya.
jika Kau melihatnya dalam keadaan bersedih, maka gembirakanlah hatinya.
jika Kau melihatnya dalam keadaan gembira, maka sempurnakanlah kegembiraannya.
jika dia sakit, maka sembuhkanlah (sakit)nya.
jika dia gelisah/bimbang, maka jauhkanlah kegelisahan/kebimbangannya.
jika dia letih, maka sampaikan berita gembira kepadanya tentang ganjaran yang sangat besar.


SAYANG MAMA :')

No comments:

Post a Comment