Sunday, December 2, 2012

Hikmah Ukhuwah :')

"macam mana boleh rapat ?"

kadang-kadang di antara kita sendiri tertanya-tanya macam mana kita boleh rapat kan ? tidak kurang ada juga yang kagum dengan ukhuwah kita. pelik mereka dengan keakraban kita. tertanya mereka macam mana kita boleh bersahabat baik. Allahuakbar. itulah dia storyline yang Allah cipta. smooth and neat ;)

kita terus bersahabat baik tanpa mengetahui kenapa KITA yang ditemukan satu sama lain. yang kita tahu, ye, ukhuwah itu satu anugerah. dan, sahabat akan menjadi pelengkap kepada sahabatnya. jika seorang sedih, ada yang menggembirakan. tika seorang lagi lemah, ada yang menguatkan. Subahanallah. betul semua tu :)

bila kita kenang-kenang kembali perjalanan hidup sejak kita mula mengenali, Allah mentakdirkan jalan cerita kita yang hampir sama. siapa kita di masa lalu. latar belakang keluarga kita. perjalanan kita mencari 'cahaya'. penghijrahan kita kepada yang lebih baik. orang-orang yang berada di sekeliling kita. semua tu hampir sama. Allahurobbi :') tapi, semua tu masih belum cukup untuk diriku mengerti hikmah di sebalik persamaan itu T_T

hingga satu masa takdir Allah menjauhkan kita antara satu sama lain. walau jarak itu hanya sekejap masanya. tapi, kerana jarak itu, Allah mengizinkan diri ini untuk betul-betul mengerti hikmah di sebalik ukhuwah kita. Alhamdulillah :)

dalam perpisahan yang hanya sekejap itu, Allah nak menguji diri ini dengan kesedihan. saat kita jauh, tiada bahu untuk ku pinjam, melepaskan rasa. tiada tangan lembut yang bantu menyapu air mata. tiada suara ceria yang memberi semangat. tapi ada Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Memahami. itu yang menjadi penguat diriku. Allah Allah :')

Alhamdulillah, berkat redha dan doa, diri ini kuat untuk terus tersenyum dan ketawa demi menceriakan orang sekeliling. demi melihat dia bahagia :)

ketika bersua kembali, diriku mencari kekuatan untuk menyembunyikan sang sedih. ku sambut dirimu dengan senyuman. kau sambut diriku dengan pelukan. seperti biasa :') tapi kali ini lain rasanya. pelukanmu itu berbeza kali ini. erat dan lama. ok, ku tahu dirimu sedang bersedih. sebak hati saat terdengar tangisan kecilmu. terasa bahuku berguna buatmu sahabat ;) erat ku peluk sambil menunggu untuk dirimu bersuara, untuk mengetahui punca kesedihan. saat dirimu bersuara, air mata ku laju mengalir. kenapa ? kerana kamu sedang bersedih sahabat :'( dan kerana kita sama. Allahurobbi :(

tertanya di hati. kenapa kenapa dan kenapa sama ? kenapa kita sama-sama sedih ? Subahanallah. baru ku faham, Allah kurniakan kita perasaan yang sama di waktu yang sama untuk kita saling mengerti. betul-betul mengerti apa yang sahabat sedang rasakan. Allahuakbar T_T itulah dia hikmah ukhuwah kita. perjalanan yang hampir sama. jalan cerita yang hampir sama. cuma kisah yang berbeza. itulah tujuan Allah meletakkan kita bersama-sama. untuk saling memahami dan mengerti. Alhamdulillah :')

tapi, ingatlah wahai sahabat. kesedihan itu takkan lama. selepas kesedihan akan ada kebahagiaan. In Shaa Allah. tersenyumlah. jangan sedih-sedih. Allah kan ada ^_^

Mereka yang tinggi darjatnya itu, semakin besar dugaan Allah ke atasnya, semakin tebal pula baik sangkanya kepada Allah.. 
~Ustaz Zahazan Mohamed~


No comments:

Post a Comment